Mrázek František-softail-prototype(czech hand made),nový rám na sezonu 2011
Chtěl jsem něco originálního,pohodlného a vyjímečného.Geometrie bude na míru,materiál zeslabovaná ocel Columbus Zona(Thron).Bude to rám typu softail,s tlumičem v horních vzpěrách o malém zdvihu.Navíc po konzultaci s rámařem se bude zadní stavba otáčet na malých valivých ložiskách,s čepem uloženým nad středovou osou.Minipohyb mezi spodní vidlicí a horními vzpěrami bude jen na práci materiálu(3°).Horní oko tlumiče bude drženo standardně,to spodní v malé podkůvce a staženo šroubem M6.
Plus proti starému FS rámu:
Lepší geometrie
Nižší hmotnost
Lepší tlumič(regulace odskoku,zavírání)
Lepší opravitelnost
Cena
Závity na dva košíky jako u klasického pevného rámu
Standardní průměr sedlovky 27,2mm.
Mínus:
Zdvih,cca 1,25"-32mm?
Navářky jen pro V-brzdy(později místo "V" jen na disc)
18.2.2011
Ano,rámařem je jistě mnohým známý František Mrázek.Staví především z oceli a spíš kola na DH,freeride a podobné disciplíny.Ale i na xc jsem viděl pár povedených kousků(např.pro M.Raufera,redaktora VELO,rám Scooter viz. VELO 9/2000).Pro skvělé ohlasy jsem se rozhodnul právě pro F.Mrázka,udělá to přesně jak chcete,pokud to dle jeho mínění bude fungovat.Cena je rovněž lidová a provedení precizní.Rám je již prakticky hotov,řeší se jen navářka bowdenů,brzd a lak.Do 14 dnů bych měl mít rám v rukou.
2.3.2011
Rám je hotov,komplet i s lakem a odeslán.Nezbývá než čekat.
4.3.2011
Rám je doma.Provedení je precizní,to jsem fakt nečekal.Váha rámu je i s tlumičem 2735g ve velikosti 21,3".
Bajk zkompletován,hmotnost 11kg.
5.3.2011
Ostrý test.V tlumiči stačí min. tlak okolo 40PSI.Při hodně silovém šlapání tlumič chodí cca 5-10mm.Jinak jsem se dostal tak na 20mm zdvihu.Tuhost zadní stavby do boku parádní.
6.3.2011
Sedlovka do rámu už nezajíždí,pomohla trocha chemoprenu.Hlavovka už si taky sedla,protože vůle v řízení není.Špatně se řadilo ze středního na velký převodník,pomohlo posunutí přesmykače o cca 3mm níže.Ještě se musí pořešit neustálý pohyb sedla v zámku a vymezit vůle v zadním náboji.Tuhost představce F-99 je slabší.
Znovu se potvrdila velká boční tuhost rámu,navzdory tomu,že horní vzpěry mají v průměru jen 14mm a píst tlumiče cca 27mm.
Dnes jsem to pustil z kopce trochu víc,dostal jsem se na 22mm zdvihu,tzn. že 10mm je ještě rezerva.Geometrie rámu se mi podařila trefit taky perfektně,kolo sedí i ve stojkách jak přibité,ve sjezdu taktéž.Komfort zadní stavby je solidní,při tlaku 3atm v zadním plášti.
31.3.2011
K dnešku najeto necelých 300km.Vše funguje jak má.Na zkoušku jsem vyměnil představec Syntace F-99(98g) za F-139(138g).Nakonec jsem zjistil,že malá tuhost je na vině vidlici Manitou Skareb a tak F-99 putoval zpět na bajka.V tlumiči vozím tlak max. 50psi,odskok nastaven na minimum.Vidlici foukám na max. 190psi.Pásky v ráfcích mavic x221 nahrazeny plastovými 8mm zátkami GME,úspora cca 25g.Hmotnost celého kola bez příslušenství je těsně pod 11kg.
30.6.2011
Najeto už přes 1000km.Tlumič je citlivější i zadní čep se rozchodil.Pneu wtb nanoraptor 2,1+2,0" vyměněny za maxxis minotaur 380 1,9"+wtb nanoraptor 1,85" laser.Citelně ubylo pohodlí,přibyla svižnost akcelerace.Hmotnost kola spadla z 10975g na 10670g.
3.7.2011
Hmotnostní tabulka převážených komponentů.
rám | mrázek cr-mo columbus zona,thron st 21,25"(540mm) | 2735 |
vidle | manitou skareb super 80 rlo+rs pop lock,ti boss,bolt | 1569 |
hlava | aerozine+alu bolt | 95 |
představec | syntace f-99 105+ti bolt+carbon podložky | 112 |
řidítka | easton ec 70 carbon 580mm | 123 |
gripy | velo | 19 |
řazení | sram 9.0 gs+ti bolt | 181 |
lanka+bow | brzd.nerez+obyč+řadící | 185 |
brz.páky | sram 9.0+ti bolt | 154 |
brzdy | avid sd mag+ashima+ti nut+bolt | 289 |
smyk | sram 5.0 28,6+ti+al bolt a nut | 112 |
šaltr | sram 9.0 mc+al bolt+kl.BBB | 259 |
sedlo | si slr xc | 178 |
sedlovka | trigon carbon 350/27,2+ti bolt | 190 |
upínák | součást rámu+ti bolt | 0 |
kliky | sh xt ht2 42/32/22-175mm+al+ti bolt | 840 |
pedály | exustar pm25+ti bolt | 271 |
řetěz | campa C9+sram spojka | 274 |
kazeta | sh slx+ultegra 11-27z+ token lr | 206 |
náby | sh xt c.l. | 565 |
upínáky | bolt-on red | 67 |
dráty+nip | ritchey wcs 2/1.6+1.8/1.5+al niple | 314 |
ráfky | mavic x 221 | 885 |
pásky | gme plugs | 14 |
duše | rubena light 1,9-2,1" | 244 |
pneu | wtb nr kevlar 1,85"+maxxis minotaur 380 | 789 |
poznámky | 10670 |
14.7.
V plánu je další snižování hmotnosti:
-260g zapletetené kola(sh xtr,sun elq21,dt revolution)
-70g duše maxxis flyweight
-10g řazení sram x-0 gs+ti bolts
-55g šaltr sram x-9 2010 lc,ti+al bolts
-10g osa aerozine ceramic
-25g bolt-on titanové upínáky
2.11.
K dnešku najeto přes 2000km,bez sebemenšího problému.Přes zimu proběhne výměna kompletních kol(náby,upínáky,dráty,niple,ráfky,pneu+bezdušový kit,kazeta),řetězu,klik a možná pedálů.
4.1.2012
Generálka vidlice Skareb.Uvnitř čisto,ale sucho.Dolití mazacího oleje do obou nohou a na vzduchový pístek.Olej v tlumiči jen lehce zpěněný,doplněno malé množství.Promazání vedení zamykací páčky.Vidlice má za sebou sedm let bezproblémového provozu.
Rozborka čelistí brzd Avid sd mag,promazání kluzných pouzder.
Osazeno nové středové složení Aerozine ceramic+kliky sh xt 785 s převodníky Specialitest 42/28z.
31.1.
Čekám na DT revolution dráty+alu niple,pedály budou Exustar pm 25ti+ti šrouby pružin 209g.
komp: | popis: | hm: |
rám | mrázek softail columbus zona,thron 21,3",32mm travel+sed.up.ti bolt | 2458 |
tlumič | manitou radium rl 152x32mm+pouzdra,vložka,bolts,ti nut | 275 |
vidle | manitou skareb 80 rlo,rs pop lock,alligator i-link vedení,ti bosses | 1565 |
hlava | aerozine+al bolt | 95 |
představec | syntace f-99 105+ti bolt+20mm carbon podl. | 108 |
řidítka | easton ec 70 580/25,4mm | 123 |
gripy | kcnc eva red | 16 |
řazení | sram 9.0+ti bolt | 181 |
lanka+bow | nerez,řad.+brz.allig,konc.jagwire+alligator red ,linery red 2mm | 185 |
brz.páky | sram 9.0+ti bolt | 153 |
brzdy | avid sd mag+ashima+ti nut,bolt | 289 |
smyk | sram 5.0+ti nut,bolt+al bolt | 112 |
šaltr | sram 9.0+ti bolt+al bolt | 259 |
sedlo | si slr xc | 178 |
sedlovka | trigon carbon 27.2/350mm+ti bolt | 190 |
kliky | sh xt 785*180mm+ta chinook 42/28z ,al+ti bolts,aerozine ceramic bb | 808 |
pedály | bbb force mount ti+ti bolts | 242 |
řetěz | sh xtr+sram spojka | 271 |
kazeta | sh xtr 11-34z | 244 |
náby | sh xtr | 415 |
upínáky | bolt-on ti red | 43 |
dráty+nip | dt revolution | 304 |
ráfky | sun elq21 | 787 |
pásky | rubena tbl kit | 100 |
duše | rubena tbl kit | 150 |
pneu | schwalbe racing ralph tlr 2,1" | 936 |
10487 |
12.2.2012
Dráty DT revolution zapleteny do sh xtr nábojů a sun elq 21 ráfků.Hmotnost přední kolo 686g,zadní 820g,celkem 1506g.
17.2.2012
Převážen kompletní bajk na závěsné digitální váze,hmotnost včetně pedálů 10.400g.
9.3.2012
Pedály Exustar vyměněny za BBB,+33g.
31.3.2012
Poladěny konusy na xtr nábách+dotažena závěrná matice kazety.Šrouby převodníků na klikách mírně povolené.Seřízeny kliky na ose-levá klika posunuta cca 1mm od misky!!!ale kliky bez vůle,volný centrální šroub levé kliky.
Tlak v pneu drží,tento týden dolito cca 20ml tmelu Rubena do každého kola.
4.4.2012
Neustálý problém s povolováním klik.Dotažení misek a pouzití menšího množství maziva na tisícihranu.Menší dotažení výpletu a doladění špalíků zadní brzdy.Dotáhnutí lanka šaltru.
11.4.2012
Podlepení superlehkých gripů KCNC oboustranou páskou vyřešilo jejich protáčení.Vrzání kazety na ořechu,vyčištěno-promazáno.Doladění zadniho výpletu.
25.4.2012
Výměna brzdových špalíků Kool stop dc za Kool stop(avid sd-7)z důvodů kousavosti a rezonancí brzdových ramen a vidlice.
28.6.2012
Doplněn tmel Notubes do předního i zadního kola(2x50ml).
26.8.2012
Pneu s NT tmelem drží dobře tlak,k úniku vzduchu nedochází.
Problém s povolováním klik je zřejmě vyřešen,na tisícihran nanesen chemopren a vrácena plastová pojistka mezi M6 šrouby levé kliky(u předchozích klik jsem ji nikdy nepoužil a kliky se nepovolovaly).
Brzdy nebrzdí!!!,ráfky SUN mají nejspíše specifický materiál a povrch.Nepomohla ani výměna špalků.Napoprvé se špalky koušou do ráfků,napodruhé je jen olizují a bajk nebrzdí.Už to nebudu řešit,příští rok budou asi kotouče.
Letos třikrát dotažena kazeta XTR na XTR nábě!!! za 1500km.S XT nebyl nikdy problém.
Měl jsem dojem že u Skarebky odchází vzduchový píst,dolil jsem na něj s hora do pravé nohy více oleje.Teď se zdá,že vidlice neztrácí tlak.
Zadní Racing Ralph už má celkem dost-1500km,prohlubně ve vzorku jsou ještě vidět.
Vůle v hlavovém složení,zřejmě absence kroužku horního víčka,daň za gramy.
27.8.2012
Dolito 30ml tmelu NT do každého kola.Kazeta se nepovolila,vůle je v ořechu.Menší zářez v zadní pneu,vzorek je sjetý nerovnoměrně.
8.9.2012
K dnešku najeto 1700km,řetěz sh xtr 132,8mm.V příštím roce zvažuju uprade brzd(avid x-9,x-0),šaltr(sram x-9),řazení(sram x-0 9.speed).Kola Novatec 711/712+DT revo+Notubes crest,pneu Schwalbe,zadní opět Racing Ralph 2,1",ale přední Rocket Ron 2,25".Samozřejmě bezdušové provedení,se kterým jsem byl letos celý rok spokojen.
23.9.2012
Najeto 1900km.Brzdy na příští rok budou avid x-0 s kotouči Force light 160mm a titanovými šrouby na discích i třmenu.Rám bude mít úchyt přímo na PM 74mm rozteč,umístěný mezi vidlici a horní vzpěru.
12.10.2012
Dorazily ráfky Stan's notubes crest 340g,21mm.Reálná převážená hmotnost páru je pod 683g.
Bajk čeká kompletní odstrojení a menší úpravy na rámu:
-navářka disc PM 74mm mezi zadní vidlicí a horní vzpěrou.
-odstranění čepů na ráfkové brzdy.
-navářky na hadici zadní brzdy zespodu horní vzpěry.
-přemístění navářky šaltru z horní na spodní stranu vidlice.
-výměna ložisek čepu zadní stavby.
-repase tlumiče Manitou Radium.
-přebroušení svárů.
-nový lak na celý rám.
Proběhne výměna komponentů:
-brzdy avid x-0,kotouče Force light,ti hardware.
-řazení sram x-0 grip shift
-šaltr sram x-9 red
-kompletní kola,Novatec 711/712,S nt ztr crest,dt revolution/pásky notubes,ventilky Rubena,tmel notubes/pneu Schwalbe Racing Ralph 2,1"+Roket Ron 2,25" oba tlr pcs.
-řetěz opět Shimano xtr
-teflonové řadící lanka+Alligator řadící bowdeny+vlastní zatěsnění.
-nová vidlice Manitou R7 pro.
komp: | popis: | hm: |
rám | mrázek softail columbus zona,thron 21,3",32mm travel+sedl.up. Ti bolt-disc only | 2446 |
tlumič | manitou radium rl 152x32mm+pouzdra,vložka,bolts,ti nut | 275 |
vidle | manitou r7 pro 80 | 1525 |
hlava | aerozine+al bolt | 95 |
představec | syntace f-99 105+ti bolt+20mm carbon podl. | 108 |
řidítka | easton ec 70 580/25,4mm | 123 |
gripy | kcnc eva red | 16 |
řazení | sram x-0+ti bolts | 169 |
lanka+bow | nerez,řad.alligator ,linery red 2mm | 70 |
brz.páky | avid x-0 2011,ti bolts | 0 |
brzdy | avid x-0 2011,alligator hk r21 2x160mm,ti bolts | 620 |
smyk | sram 5.0+ti nut,bolt+al bolt | 112 |
šaltr | sram x-9 2010 mc + al bolt | 200 |
sedlo | si slr xc | 178 |
sedlovka | trigon carbon 27.2/350mm+ti bolt | 190 |
kliky | sh xt 785*180mm+ta chinook 42/28z ,al+ti bolts,aerozine ceramic bb | 808 |
pedály | bbb ti | 242 |
řetěz | sh xtr+sram spojka | 272 |
kazeta | sh xtr 11-34z | 244 |
náby | novatec light disc hub | 412 |
upínáky | bolt-on ti red | 43 |
dráty+nip | dt revolution 259+261mm+alu niples | 297 |
ráfky | no tubes crest | 683 |
pásky | Notubes 21mm+rubena ventilky | 25 |
duše | notubes tmel | 150 |
pneu | schwalbe rr tlr 2,1"+ror 2,25" | 934 |
10245 |
14.10.2012
Zkušební nasazení pneu Schwalbe Racing Ralph 2,1" tlr pcs na ráfek Stan's nt ztr crest,šířka nasazené pneu solidních 53mm(použita duše 1,9-2,1").Patky namydleny,ozvalo se hlasité cvaknutí jakmile patky zaskočily do ráfku.Tlak v pneu 2,5 baru.
28.10.2012
Venku sněží,proto jsem bajk kompletně rozebral.Musím se s Frantou domluvit o úpravách na rámu a potom ho odeslat.
8.11.2012
Dnes odeslán mail s požadavky na přestavbu rámu.
Rovněž dorazila přední pneu Schwalbe Rocket Ron pcs tlr 2013,hmotnost solidních 470g a šíře na S' nt Crest ráfku 56mm.
9.11.2012
Rám k přestavbě odešlu příští týden,právě jsem se domluvil s FM ohledně odeslání.Možná to bude do vánoc.
12.11.2012
Rám odeslán k přestavbě.
14.11.2012
Dorazily kotouče Alligator HK R 21 160mm,hmotnost páru pod 159g.
15.11.2012
Rozborka Skareba.Vytaženy stíráky(gufera) a "Evil genius"(molitany k mazání nohou).Vnitřek vidlice propláchnut benzínem.Vůle v nohách je nulová.Vzduchová část čítá navíc i dvě ocelové pružiny,pozitivní a negativní(delší žlutá,nejtvrdší varianta).Od roku 2005 měněn pouze tlumičový olej(5wt),čištěny vnější nohy a doplňován olej na vzduchový pístek.Pístek je letos K.O.,spodní břit pístu je narušen a horní neudrží tlak okolo 190PSI.Potvrdila to nejen rozborka,ale i poslední vyjížďka(veřovické vrchy 22.10.).Nový píst bude s duralovým tělem,horní prohlubeň na držení mazacího oleje a spodní zapadne do táhla od levé nohy.V těle pístku budou dvě drážky pro "o" kroužky.Jinak je vidlice v pořádku,myšlena tlumičová část.Za osm let provozu maximální spokojenost až na menší torzní tuhost vidlice.
14.12.2012
Rám dnes dorazil.Proběhly menší úpravy,repase tlumiče,lak,úchyt na kotouč a hlavně vše precizně provedeno.Dodací lhůta necelý měsíc.Váha rámu s tlumičem krásných 2721g.
17.12.2012
Bike je nahrubo složen,čekám na titanové šrouby do třmenů a brzdových pák.Taky chybí výplet(dt revo),odpružená vidlice.Prozatím nahozen Skareb,na pístek nalít olej 90w a překvapivě drží tlak 200PSI.
25.12.2012
Vidlice drží tlak 200psi i po týdnu.Bude ale nahrazena Manitou R7 s lockem z korunky.Dále se zaobírám myšlenkou předělat přední naboj Novatec 711(5mm osa)na 9mm.Znamenalo by to převrtat koncovky náboje na 9mm a nechat si vyrobit duralovou osu s utahováním na šrouby.Eventuelně použít RWS upínak od DT swiss.
30.12.2012
Nová vidlice je doma.Manitou R7 MRD absolute 100 s parádními 1450g.
4.1.2013
Díky lepší vidlici hmotnost dále spadla.Dt revo dráty objednány,stačí zaplést kola,nasadit pneu.Čeká mně ještě zkrácení hadic od kotoučových brzd.Tím bude bajk hotov.
komp: | popis: | hm: |
rám | mrázek softail columbus zona,thron 21,3",32mm travel+sedl.up. Ti bolt-disc only | 2446 |
tlumič | manitou radium rl 152x32mm+pouzdra,vložka,bolts,ti nut | 275 |
vidle | manitou r7 mrd absolute 100 | 1437 |
hlava | aerozine+al bolt | 95 |
představec | syntace f-99 105+ti bolt+20mm carbon podl. | 108 |
řidítka | easton ec 70 580/25,4mm | 123 |
gripy | kcnc eva red | 16 |
řazení | sram x-0+ti bolt | 171 |
lanka+bow | nerez,řad.alligator ,linery red 2mm | 70 |
brz.páky | avid x-0 2011 | 0 |
brzdy | avid x-0 2011,alligator hk r 21 rotors 2x160mm+ti bolts | 610 |
smyk | sram 5.0+ti nut,bolt+al bolt | 112 |
šaltr | sram x-9 2010 mc + al bolt | 200 |
sedlo | si slr xc | 178 |
sedlovka | trigon carbon 27.2/350mm+ti bolt | 190 |
kliky | sh xt 785*180mm+ta chinook 42/28z ,al+ti bolts,aerozine ceramic bb | 808 |
pedály | bbb ti+ti bolts | 243 |
řetěz | sunrace M99 hollowpin+sram spojka | 262 |
kazeta | sh xtr 11-34z | 244 |
náby | novatec light disc hub | 412 |
upínáky | bolt-on ti red (cut) | 42 |
dráty+nip | dt revolution 259+261mm+alu niples | 297 |
ráfky | no tubes crest | 683 |
pásky | Notubes 21mm+rubena ventilky | 25 |
duše | notubes tmel | 140 |
pneu | schwalbe rr tlr 2,1"+ror 2,25" | 934 |
10121 |
12.1.2013
Zkrácena hadice na přední brzdě Avid x-0,délka hadice 710mm,šroub na objímce páky M5x25 titan-celkem 195g.
25.1.2013
Zkrácena hadice na zadní brzdě Avid x-0,délka hadice 1280 mm,šroub na objímce páky M5x25 titan-celkem 207g.
8.2.2013
Dorazil výplet DT revolution(259+261mm).Nové kola jsou zapleteny.Přední váží 626,5g a zadní 764,5g,celkem pěkných 1381g.
10.2.2013
Doladěn výplet,nasazeny kotouče a pneu.Do kol nalito p-60/z-40ml tmelu.Váha bajku bez pedálů 9920g.
13.3.2013
Řetěz bude nakonec Sunrace M99 hollowpin,-10g oproti sh XTR.
21.3.2013
Dorazil nový převodník Aerozine 27t/64mm bcd 28g.Nahradí TA spec.28t 32g.
11.4.2013
Lehké projetí,sednul si výplet a brzdy se začínají zajíždět.Kola nahuštěna na 40PSI.
17.4.2013
Ztráta tlaku u zadní kola,dotažení obou ventilků,brzdy fungují solidně.Přední Rocket Ron dobře drží stopu.
21.5.2013
Dolito 30ml tmelu do každého kola.
25.5.2013
Menší rozborka Manitou mrd 100,sundání vnějších nohou a dolití řídkého mazacího oleje cca 2,5ml do každé nohy.Na vzduchový pístek doplněno 5ml/90W.
3.6.2013
Převodník TA specialites 28z vyměněn za Aerozine 27z.Řetěz Sunrace M99 nahrazuje Shimano xtr.
12.7.2013
Výměna niplů v zadním kole,začaly praskat,přecentrování.Nalepena nová páska.Schwalbe RaR(originál)poměrně dost hází.Tmelu v zadním kole dostatek,ježek nikde.Relativně dost sjeté desky v Avidech,letos 814km.
21.7.2013
Dvakrát defekt zadního kola,první jsem ani nepostřehnul(jen podle kapek tmelu na rámu),tmel díru zalepil.Na podruhé už se tmel nechytal,byl menší problém dojet 20km domů.Dnes kolo nafoukáno na 2,5baru a tlak drží bez problému.Doplněno 30ml tmelu.
24.7.2013
Při jízdě došlo opět k úniku vzduchu a tmelu.Z vnitřní strany cca 10mm řezanec v plášti.Plášť proto podlepen zevnitř Ferdus zálatou,doplněno 20lm tmelu.
1.8.2013
Desky Avid jsou po 1123km téměř u konce života.Nahrazeny stejným typem.Výhledově vyzkouším Superstar kevlar superstar.tibolts.co.uk/popup_image.php
7.8.2013
Již čtrvrtý defekt zadní kola za cca čtrnáct dnů,dvakrát ho pobral tmel a dvakrát ne.Dneska dojezd s několikakerým dofukováním.Ralpha budu muset opět sundat a podlepit.
12.8.2013
Zadní Ralph opět podlepen,akorát byl problém s nahozením na ráfek.Nakonec pomohlo nasadit klasickou duši do ráfku(po předchozím vyšroubování bezdušového ventilku) a po té nafoukat na cca 2,5baru aby plášť zaskočil do patek ráfku.Pak jsem duši vypustil,opatrně shodil plášť z jedné strany a vytáhl duši.Opět jsem našrouboval bezdušový ventilek,doplnil tmel a nafoukal.
9.11.2013
Příčina defektu byla nejspíš horké letní počasí,již žádný defekt nenásledoval.
Letos naje to 2001km.Od roku 2011 je to 6282km za zhruba 500 hodin provozu.Z původního osazení zůstal pouze rám s tlumičem,sedlovka,sedlo,hlava,představec,řidítka a přesmykač.
Komponenty byly měněny z důvodu lepší funkce a nižší váhy.
Na příští sezonu proběhnou pouze menší změny.Převodník TA 42z bude nahrazen menším 40z.Rovněž malý Aerozine 27z nahradí 26z stejné značky.Nejtěžší převod 42/11z využívám prakticky minimálně,za to lehčí převody se budou hodit.
14.11.2013
Sundány kliky z rámu.Střed Aerozine ceramic se točí stále hladce i po 4212km.
19.11.2013
Dnes dorazil TA spec. 40z a spolu s Aerozine 26z,Aerozine keramickým středovým složením,klikami shimano xt 785-180mm a duralovýma šroubama spadla hmotnost celého kompletu pod 796g.
3.12.2013
Nahozen osvědčený řetěz sh xtr.Z původních 107 článků zkrácen na 105 kvůli menším převodníkům.
23.12.2013
Spotřeba NT tmelu za rok 2013 cca 250ml(P/Z-100/150).
31.12.2013
Posezoní rozborka Manitou R7 mrd:
-vyčištěny vnější nohy zevnitř
-vyprány a olejem napuštěny molitany pod stíráky
-do každé nohy spodem doplněn mazací olej 2x5ml
-stíráky ošetřeny silikonovým olejem
-na vzduchový pístek doplněno 2,5ml/90w oleje
-vidlice nafoukána na 100psi
31.1.2014
Rýsuje se tu možnost srazit hmotnost biku pod 10kg.
Nejjednodušší je varianta s lehčími plášti okolo 400g kus.Tu jsem ale zavrhnul(zatím).
Druhá verze je použití lehké kazety SRAM XG 999 (175g) a lehčí přímé sedlovky(170g), kotoučů Ashima aro 09(66g) a lehčího carbonového sedla(cca 150g).
11.2.2014
Objednána celokarbonová sedlovka 27,2/350mm s přímým zámkem.Hmotnost uváděna okolo 170g.Ocelové šrouby(zřejmě M5x30)budou nahrazeny titanovými.Dojde k doladění optimálního posedu a k menší váhové úspoře cca 20g.
komp: | popis: | hm: |
rám | mrázek softail columbus zona,thron 21,3",32mm travel+sedl.up. Ti bolt-disc only | 2446 |
tlumič | manitou radium rl 152x32mm+hardware,bolts,ti nuts | 275 |
vidle | manitou r7 mrd absolute 100 | 1437 |
hlava | aerozine+al bolt | 95 |
představec | syntace f-99 105+ti bolts+20mm carbon spacers | 108 |
řidítka | easton ec 70 580/25,4mm | 123 |
gripy | kcnc eva red | 16 |
řazení | sram x-0+alu bolts | 170 |
lanka+bow | stainless,alligator ,liner hm red 2mm | 70 |
brz.páky | avid x-0 2011 | 0 |
brzdy | avid x-0 2011,alligator hk r 21 rotors 2x160mm+ti bolts | 609 |
smyk | sram 5.0+ti nut,bolt+al bolts | 112 |
šaltr | sram x-9 2010 mc + al bolts | 201 |
sedlo | si slr xc | 178 |
sedlovka | flyxii carbon 27.2/350mm,zero offset+ti bolts,JaL yokes | 150 |
kliky | sh xt 785*180mm+TA sp.chinook/aerozine 40/26z ,al+ti bolts,aerozine ceramic bb | 796 |
pedály | bbb ti+ti bolts | 242 |
řetěz | sh xtr 105 links+sram conect. | 268 |
kazeta | sram xg 999 11-32z | 174 |
náby | Novatec 711/712 | 412 |
upínáky | bolt-on ti red (cut) | 42 |
dráty+nip | dt revolution | 297 |
ráfky | no tubes crest | 683 |
pásky | Notubes 21mm+rubena ventilky | 25 |
duše | notubes tmel | 135 |
pneu | schwalbe rocket ron 2,25"+ 2,1" Racing Ralph tlr pcs | 936 |
10000 |
19.2.2014
Kazeta Sram x-0 (xg 999) 11-32z 9.speed dorazila,hmotnost luxusních 174g.
24.2.2014
Sedlovka Flyxii carbon 27.2/ 350mm dorazila,hmotnost pěkných 166g.Šrouby budou dodatečně vyměněny za titanové.
25.2.2014
Sedlovka zalepena chemoprenem v rámu,posed se zdá být lepší.Kazeta sram xg 999 rovněž nasazena,řadí bez problému.Doplněno 2x30 ml tmelu.
21.3.2014
Dorazily titanové šrouby do sedlovky M5x25,M5x30.S motýlky JaL hmotnost rovných 150g.Hmotnost kompletního biku 10kg.
5.4.2014
Nasazeny nové brzdové desky Force organic,výkon se zdá být lepší než u předchozích Koolstopů,které vydržely přes 1200km.
6.4.2014
Zadní Racing Ralph 2,1" tlr pcs(466g) je po včerejšku KO,tmel prosakuje na více místech a na jednom místě je boule.Najeto 2464km.Nahrazen levnější dvojsměsovou verzí s kevlarovou patkou(486g).Doplněno 40ml Notubes tmelu.
16.4.2014
Dnes dorazilo středové složení Shimano XTR SM-BB 93.Hmotnost včetně tří alu vymezovacích podložek a plastového tubusu je krásných 68,5g.Japonec použil ke snížení hmotnosti menších ložisek.K montáži je nutno použít plastovou redukci TL-FC 32.Hmotnost je v porovnání třeba s Shimano xt,nebo keramickým Aerozine nižší o 23g.Tím pádem by se dostal celý šlapák na hmotnost 773g.
4.5.2014
Výměna řidítek Easton EC70 580mm(123g) za UD carbon 620mm(113g).Výměna značně unavených gripů KCNC EVA red(16g) za stejný model,akorát v praktičtější černé barvě a s jinými zátkami(14g).
15.6.2014
Doplněno 30+20ml tmelu NT p+z.
18.6.2014
Kazeta Sram xg999 vyměněna za letitou zachovalou kazetu z roku 2004 Shimano xt(760)11-34z+Force lockring red.
1.7.2014
Dorazily kotouče Ashima ARO 09,další snížení hmotnosti o cca 20g oproti Aligator HK-R 21.
7.8.2014
Kazeta Shimano xt(760)11-34z+Force lockring red. sundána a nahrazena Sram pg 990 11-34,s Force lock ringem.Problém byl v neustálém předozadním pootáčení volných pastorků na ořechu náby Novatec 712 s duralovým ořechem a jeho následném omačkání(zakusování pastorků do těla ořechu).Při té příležitosti jsem nasadil naším teamem opěvovaný řetěz značky KMC,konkrétně model x-93,9.speed.Hmotnost 105-ti článků se sram spojkou je 272g.Rozteč mezi 11-ti články je 132,2mm.Shimano má běžně 132,4mm.Campagnolo C9 má pod 132,2mm.Na to jak řetěz na pohled vypadá obyčejně,tak projev řazení s KMC je bleskový,nahrává tomu zřejmě tvar vnějších článků.
1.10.2014
Kontrola Force desek v brzdách.Desky stále v použitelném stavu.Více sjeté zadní prohozeny za přední.Najeto cca 1650km(350km ještě určitě vydrží).Předchozí Kolstopy umřely po 1275km(resp.1130km Avid).Přitom cena Force je zlomkem Koolstopu.Brzdný účinek je srovnatelný.
14.11.2014
Letos najeto 2536km.Řetěz KMC X-93 se po 950km natáhnul z 132,2 na 132,45mm.Desky Force organic(alu deska) vydržely solidních 2140km.
13.12.2014
Na příští sezonu proběhnou menší úpravy.Vymění se stávající kotouče,pneu(zadní bude nově Schwalbe Thunderburt),středové složení(sh xtr BB 93),řetěz KMC x-93 10.V úvahu připadá ještě výměna sedla typ slr xc(-30g) a řadících bowdenů bez ocelové výztuže(-20g).
komp: | popis: | hm: |
rám | mrázek softail columbus zona,thron 21,3",32mm travel+sedl.up. Ti bolt-disc only | 2446 |
tlumič | manitou radium rl 152x32mm+pouzdra,vložka,bolts,ti nut | 275 |
vidle | manitou r7 mrd absolute 100 | 1437 |
hlava | aerozine+al bolt | 95 |
představec | syntace f-99 105+ti bolt+20mm carbon podl. | 108 |
řidítka | flat UD carbon 620/25,4mm | 113 |
gripy | kcnc eva black | 14 |
řazení | sram x-0+alu bolts | 170 |
lanka+bow | nerez,řad.alligator ,linery red 2mm | 70 |
brz.páky | avid x-0 2011 | 0 |
brzdy | avid x-0 2011,ashima aro 09 rotors 2x160mm+ti bolts | 585 |
smyk | sram 5.0+ti nut,bolt+al bolt | 112 |
šaltr | sram x-9 2010 mc + al bolt | 201 |
sedlo | si slr xc | 178 |
sedlovka | flyxii carbon 27.2/350mm,zero offset+ti bolts M5x25,30+JaL yokes | 150 |
kliky | sh xt 785*180mm+TA sp.chinook+aerozine 40/26z ,al+ti bolts,sh xtr bb-94 | 773 |
pedály | bbb ti+ti bolts | 242 |
řetěz | kmc x-10 93 105.links+conect | 248 |
kazeta | sram xg 999 11-32z | 174 |
náby | Novatec 711/712 | 412 |
upínáky | bolt-on ti red (cut) | 42 |
dráty+nip | dt revolution+dt alu | 297 |
ráfky | no tubes crest | 683 |
pásky | Notubes 21mm+rubena ventilky | 25 |
duše | notubes tmel | 135 |
pneu | schwalbe rocket ron 2,25" evo tlr pcs+thunder burt 2,1" evo tlr pcs,race guard. | 873 |
9858 |
31.12.2014
Rozborka zadní náby Novatec d712sb.Ani jsem nepotřeboval 2x5mm inbus,koncovky mi zůstaly v rukách.Osa je na dva kusy.Levé ložisko chodí nejlíp,jako nové,pravé mírně přidrhovalo,proto vyčištěno a znovu namazáno.Ložiska ořechu mírně přidrhují,ty sem nechal být.Tělo ořechu je OK.Pření nába Novatec d711sb je bez připomínek.Celek má najeto 4500km/277h.Generálka brzd Avid x-0,rozborka třmenů,výměna desek,kapaliny a odvzdušnění.
2.1.2015
Posezonní rozborka Manitou R7 MRD.Vnitřní očista+doplnění řídkého mazacího oleje 2x16ml do každé nohy.Na vzduchový pístek doplněno 3ml/90w oleje.Vidlice taky špatně zamykala(až po stlačení cca 20mm) a nefungovala LSC(nízkorychlostní komprese),pomohlo dolití cca 10-15ml 5W tlumičového oleje do správné úrovně 105-110mm hladina oleje-horní hrana korunky.Nyní vše funguje 100%.Tlumičový olej byl lehce zakalený,na konci roku proběhne výměna.
Nasazeny kotouče Ashima ARO 09 a středové složení Shimano XTR BB 93.
18.1.2015
Osa zadního náboje vyměněna,praporky a rohatka namazány řídkým syntetickým olejem.Zbývá nasadit kazetu,pedály a řetěz.Bike je připraven na sezonu. Schwalbe Thunder Burt 26x2,1" tlr,pcs,race guard,kevlar dorazil s pěknými 443g.
2.6.2015
Původní pneu nahrazeny Schwalbe RoR 2,25" evo,tlr,pcs 430g a ThB,tlr,pcs,rg 443g.Doplněno 60+40 ml nt tmelu.Řetěz KMCx-93 9 nahrazen x-93 10 L.Ušetřeno cca 105g.Hmotnost kompletního biku je pod 10kg..
18.12.2015
Letos 1330km.Rozborka zadní náby Novatec d712sb,osa a ořech v pořádku.Jen trochu špíny uvnitř.Namazáno vazelínou,praporky namazány 90W olejem.Pedály BBB jely trochu na sucho,domazáno.Řetěz KMC drží,desky rovněž.Příští sezona bez investic.
21.2.2016
Rozborka Manitou R7 MRD.Namazán vazelínou vzduchový pístek a gufera zespodu.Vyprány molitany,oleje lehce špinavé,hlavně ten v tlumiči.
Výměna oleje v patroně,doplněno cca 35ml-7,5W(Motorex) na výšku 110mm.
Do nohou doplněno 2x16ml řídkého mazacího oleje a na vzduchový pístek 4ml 90w.
8.3.2016
Náhrada původních kladek v šaltru Sram x-9 za SunRace SP 853,úspora hmotnosti cca 4,5g.Hmotnost šaltru po úpravě 197g.
24.8.2017
Letos vyjeto až koncem srpna,výměna kotoučů Ashima Aro 09 za Deckas floating.Mírný nárůst váhy,ale i zřetelné zvýšení brzdného účinku.
22.10.2017
Rozborka kladek odhalila minimum maziva.Domazáno bílou lithiovou vazelínou a Ti šrouby vyměněny na červené duralové.Letos najeto minimum.
16.1.2021
Revival softailu! Bajk byl dlouhou dobu zatracován k vůli novému celopéru Felt.Ale st je díky oceli a tenkým trubkám oproti Feltu raketa.Letos obuto do lehce jetých Schwalbe ss RoR 2,35" a RoR 2,25" z pevného Mrázka.Z magické hranice pod 10kg,na kterou jsem se kdysi dostal i díky jiným komponetům to letos vypadá na 10,4kg.Repase zadního tlumiče Manitou Radium RL,promazání vzduchové komory.
3.4.2021
Zadní superlehký ráfek Stan's ZTR Notubes Crest 340g je podélně uvnitř popraskaný,proto neustále padala guma z patek.Kola budou přepletena,nové ráfky jsou na cestě,lehce těžší (400g) Sunringle Helix tr25sl.
21.4.2021
Ráfky dorazily,zpracování je precizní,pár váží 833g.Výrobcem bude zřejmě Kinlin(TL-21).Erd 537mm,vnitřní šířka 21mm,tlr provedení.
Náhledy fotografií ze složky Softail