Jeseníky 2010

16. 6. 2010

Přesně za měsíc bychom měli vyrazit do Jeseníků.Letos to bude po dlouhé době opět na mtb.Ubytování je předběžně zajištěno.Do Olomouce dojeme spolu s koly vlakem a poté už bude- me pokračovat na bajkách směrem na Rešov,Dlouhé Stráně,Červenohorské sedlo a pak do Domašova u Jeseníku.

16.7.2010 Dlouhé Stráně

Ráno vyrážíme s kolegou z práce na kolech na rychlík do VM.Vystupujeme v Olomouci v 8:00h.Šlapeme po hlavní silnici do Šternberka.Je zde silný provoz,proto ve Šternberku uhýbáme na Komárov,Paseku a přes valšovský důl a Ondřejov vjíždíme do Rýmařova.Jede se příjemně,v lesích je příjemný chládek.Přesně tudy se jely Jeseníky 2003.V Rýmařově děláme pauzu na lehké občerstvení v hotelu Excelent,kde se vaří i pivo stejného názvu.Opouštíme město a pokračujeme směrem na Skřítek,kde je známe rašeliniště.Ve Ž´dárském Potoku uhýbáme vpravo,jedeme lesem a brodíme se přes potok.Značení je nic moc.Nakonec vyjíždíme na Skřítku.Studujeme mapu a sjíždíme z kopce směr Sobotín.Po kilometru odbočujeme vpravo a lesní šotolinkou stoupáme.Tudy bychom měli dorazit na horní nádrž Dlouhých Strání.Díky katastrofálnímu značení se musíme několikrát vracet a ztratíme tím cca dvě hodiny.N a to že se pohybujeme ve výšce přes 1000m,tak je tu snad 30°C.Nakonec se nám podaří dobýt cíl dnešního dne a jsme u horní nádrže ve výšce 1350m n/m.Výhled stojí za to.Praděd je na dohled kousek od nás.Na vrcholu potkáváme dalšího bajkera.No není tu zdaleka takový nával jako na Pradědu.Jsme poměrně vyčerpaní a nemáme vodu.Proto usuzujeme že sjedeme dolů a najdeme nějakou hospůdku.Sjezdík je parádní,kolem 10km.Hospůdku nacházíme pod kopcem,směrem na červenohorské sedlo.Pak nás čekají poslední kilometry dnešního dne.Překonáme 10km na vrchol červenohorského sedla a stejnou vzdálenost urazíme sjezdíkem do Domašova.Přijíždíme krátce po 19hodině.Po večeři a pár pivech jdeme celkem brzy spát.

17.7. Rychlebské stezky

Kolem 9:00h vyjíždíme po snídani z penzionu.Sjedeme do Jeseníku a hledáme servis.Kolegovi praskla špice.Nakonec neuspějeme,museli bychom čekat,protože mechanik dorazí později.Projedeme město a stoupáme do do prieznitzových lázní.Vedro je nehorázné.Pokračujeme stále do kopce,napojujeme se na červenou TZ která vede až do Žulové.Do kopce až na to stoupání se jede dobře,ale sjezd je místy nejetelný.Původní pěšina je jak po průjezdu tankem,navíc samý šutr a mokro po nočním dešti.Nakonec sjíždíme na silnici a přes Žulovou přijíždíme do Černé Vody.Dáme nějaké to pivko v hotelu stejného názvu.Nejsme tu sami,jsou tu další bajkeři.Po občerstvení šlapeme směrem ke stezkám.Je to stále do kopce.Dojíždíme k začátku stezek,překonáme brod a stále stoupáme.Stezka se  klikatí,následují lávky přes balvany.Některé úseky překonávámě pěšky.Přece jenom xc bajk není to pravé ořechové a navíc moje technika taky za moc nestojí.Kolega na celopéru jede o něco rychleji.Raději neriskujeme,i když s přibývající jízdou si dovolujeme stále více.Vystoupáme až na vrchol stezek a sjíždíme jinou trasou zpět.Je to tu taky dost náročné místy jedeme max. 5km/h,ale jsou tu i lehké a rychlé úseky.Pojezdíme tu cca dvě hodinky a ujedeme jen pár km.Sjížíme až k ubytovně Na Radosti a doplňujeme tekutiny.Je tu partička bajkerů,jeden z nich to v lese neustál a rozbil si hlavu.Začíná se zatahovat proto sedláme bajky a nejkratší cestou se ubíráme směr Jeseník.Do penzionu dorážíme naštěstí za sucha.Večeříme a začíná vydatně pršet,dáme pár piv a jdeme spát.

18.7.Cesta domů.

Ráno jako skoro vždy v den odjezdu prší.Všude zataženo,vyhlídka na lepší počasí žádná.Měli jsme v plánu tu ještě jeden den zůstat a znovu si projet Rychlebské Stezky.Počasí nám ale nepřeje.Zvažujeme dojet na vlak do Jeseníku.Nakonec to "riskneme" a jedeme opačným směrem na Vidly a Karlovu Studánku.Vychází to!Na Vidlech jen lehce mrholí.Dojedeme do K.Studánky a parkujeme v cukrárně.Znovu začíná mrholit.Nakonec vyjíždíme,počasí se uklidnilo,jen je místy mokrá cesta.Jedeme stejnou trasou,jakou jsem jel vlono.Tzn.přes malou Morávku,Břidličnou,Valšov,Novou Pláň a za ní pro změnu uhýbáme doprava na lesní cyklostezku.Jedeme snad hodinu lesem a nakonec vyjíždíme v Dětřichově nad Bystřicí.Odtud jedeme po hlavní silnici a zastavujeme v Horní Loděnici na občerstvení.Poté pokračujeme do Šternberku,ale za městem z hlavní uhýbáme na Moravské Loděnice a cyklostezkou přijíždíme do Olomouce.Stavíme se na večeři a ve 20h jedeme rychlíkem do VM.

Za tři dny jsme dali skoro 320km.První den jsem si pěkně mákli,druhý byl hlavně o technice a třetí byla pohodovka,navíc už nebylo takové horko.Ubytování a stravování v penzionu Mirei bylo opět bez chyby.Jsem rád,že jsme jeli ve dvou.Byl jsem kolegou domluvený více než měsíc dopředu a co slíbil to taky dodržel.Pád jsme neměli žádný,bajky taky šlapaly až na urvaný zámek SPD,prasklou špici a taky ráfek.Prasklina na ráfku byla zjištěna až v servisu a zřejmě byla příčinou záhadného vrzání.